تبلیغات
البرزمطلب - خطوط فشار ضعیف 2

جستجو


عبارت مورد نظر را وارد کرده

و دکمه جستجو را کلیک کنید

درباره سایت


مشخصات سایت

مدیر سایت: میلاد خلج

ایمیل مدیر: miladalborz74@vatanmail.ir

عنوان سایت: البرزمطلب

شعار سایت:

البرزمطلب

درباره سایت

سلام
به وبلاگ البرز مطلب خوش آمدید
این وبلاگ درباره موضوعات مختلف اطلاعات جمع آوری می نماید
و خوش حال می شوم نظرات شما را بخوانم
و با نظرات شما می توانم این وبلاگ را به یکی از وبلاگ های وبگردی شما قرار دهم

امکانات سایت


آمار سایت

آمار کل:
بازدید امروز:
بازدید دیروز:
بازدید ماه قبل:
بازدید این ماه:
آخرین بازدید:
بروزرسانی:
تعداد مطالب:
نویسندگان:

نظرسنجی

نظر شما درباره وبلاگ البرز مطلب چیست ؟





نویسندگان


team_member

میلاد خلج

مدیر سایت
team_member

میلاد خلج

نویسنده

پیوندها و روزانه ها


قالب حرفه ای ورزشی با رابط کاربری شیک و مدرن برای سیستم بلاگفا

قالب ورزشی و حرفه ای بلاگفا، قالب بلاگفا، قالب شیک بلاگفا، قالب مدرن بلاگفا، یک قالب شیک برای سیستم بلاگفا، قالب حرفه ای بلاگفا، قالب ویژه بلاگفا، قالب ورزشی با طراحی فوتبال برای بلاگفا
قالب ورزشی جدید بلاگفا، قالب شیک و جدید بلاگفا، قالب حرفه ای و شیک بلاگفا
 
 
 
 

البرزمطلب


خطوط فشار ضعیف 2

تأمین برق از شبکه عمومی فشارضعیف و پستهای توزیع:

تأمین برق از شبکه فشارضعیف عمومی: در صورتی که تأمین برق از شبکه زمینی فشارضعیف امکان پذیر باشد، چگونگی انجام کار بدین ترتیب خواهد بود که در مسیر کابل از شبکه عمومی تا نقطه تحویل جعبه انشعاب با فیوز و پایه فیوز معادل و یا شالتر توزیع برق بر روی دیوار و یا پیاده رو مشرف به معابر عمومی نصب گردد.

تأمین برق از پستهای عمومی فشارضعیف: در حالتی که تقاضای انشعاب متقاضی از 100 کیلووات تجاوز نماید و یا امکان برقراری انشعاب از شبکه عمومی مقدور نگردد، برق مشترک از پست عمومی تا نقطه تحویل بوسیله کابل اختصاصی زمینی تأمین می گردد. کابل در داخل پست بر روی کلید فیوز یا پایه فیوز تابلوی فشارضعیف یا فیدر اختصاصی بسته شده و نصب فیوز معادل در مسیر کابل ضروری است.

ترانسفورماتور: ترانسفورماتورها امكان اتصال سیستمها در ولتاژهای بهره‌برداری مختلف را فراهم می‌كنند. بنابراین سطوح ولتاژ را می‌توان در نیروگاه و پستهای انتقال جهت تغذیه خطوط بین منطقه‌ای افزایش داد و سپس در مراحلی تا حد شبكه‌های MV,HV و LV كاهش داد. شكل صفحه بعد طرح یك ترانسفورماتور HV/MV نمونه را نشان می‌دهد كه نمایانگر اجزای اصلی می‌باشد. این ترانسفورماتورها امكان دارد در داخل تاسیسات سرپوشیده در درون یك ساختمان مناسب به جهت دلایل محیطی، به خصوص در مناطق شهری، نصب شوند. شكل بالا طرح ترانسفورماتور

HV/MV 1- بوشینگ ولتاژ بالا

2- بوشینگ ولتاژ متوسط

3- تپ چنجر زیربار

4- مكانیسم رانش موتوری برای تپ چنجر

5- كابین كنترل و پایانه

6- دماسنج روغن

7- نفس‌كش رطوبت‌گیر

8- رله آشكار ساز گاز بوخهلتز

9- نشانگر سطح روغن

10- رادیاتورها

11- پنكه‌ها

12- مخزن انبساط روغن

13- پایانة زمین كردن

بوشینگ: ساختاری که یک هادی را از میان یک پوشش و یا جداره عبور داده و آنرا نسبت به آنها عایق می کند و شامل متعلقات اتصالات به جداره و پوشش نیز می شود. در سیستم موسوم به توزیع مسكونی زیرزمینی ترانسفورماتورهای MV/LV در اطاقك‌های زیرزمینی خاصی قرار می‌گیرند. واحدهای با اندازه كوچكتر معمولاً بر روی یك سكوی ساخته شده بین دو یا چهار تیر نصب می‌شوند، ترانسفورماتورهای با كوچكترین اندازه مستقیماً بر روی یك تیر نصب می‌شوند. اطلاعات بیشتر درباره این ترانسفورماتورهای نصب شده بر روی تیر در بخشهای بعد داده شده است. هنگامی كه راندمان بهره‌برداری تعیین می‌شود، انرژی دریافت شده توسط موتورهائی كه روغن ترانسفورماتور را پمپاژ می‌كنند یا هوا را به میان رادیاتورها می‌فرستند، نیز باید در نظر گرفته شود. هنگامی كه ترانسفورماتورهای HV/MV یا MV/LV ساخته شده توسط سازندگان مختلف مطابق مشخصات استاندارد مقایسه می‌شوند، هزینه تبدیل به سرمایه شدة تلفات در طول عمر مورد انتظار ترانسفورماتور باید به هزینة سرمایه اضافه شود تا هزینه كلی در طول عمر ترانسفورماتور به دست آید، تا اقتصادی‌ترین انتخاب معین شود. تكامل ترانسفورماتورهای بهره‌گیرنده از هسته‌های فولادی آمورف امكان دارد به زودی به طرحهای اقتصادی‌ منجر شود و به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد. مواد هسته جدید تا 75 در صد تلفات آهنی را كاهش خواهند داد.

عمر عایقی: هسته‌ها و سیم پیچهای اكثر ترانسفورماتورها در داخل یك تانك پر شده توسط روغن عایق كننده قرار گرفته‌اند. تلفات ترانسفورماتورها افزایش دمائی را در هسته و سیم پیچها ایجاد می‌كند كه به روغن احاطه كننده آنها منتقل می‌شود. در جائی كه روغن توسط جابجایی طبیعی به گردش در می‌آید اینحالت با ON (روغن طبیعی) مشخص می‌شود. در جائی كه گردش روغن با فشار از درون سیم‌پیچها و سپس از طریق رادیاتورهای متصل به محفظه ترانسفورماتور می‌باشد، باOF (روغن تحت فشار) مشخص می‌شود. هنگامی كه قسمتی از روغن تحت فشار به طرف خود سیم پیچها هدایت می‌شود، این حالت باOD (روغن تحت فشار هدایت شده) مشخص می‌شود. تانك ترانسفورماتور و رادیاتورها در صورتی كه مناسب باشند، می‌توانند حرارت را به هوای محیط توسط جابجائی طبیعی (AN) منتقل كنند و یا اینكه رادیاتورها را می‌توان همچنین توسط پنكه‌های عمل كننده توسط موتور، كه هوا را به سمت رادیاتورها می‌فرستند، یعنی هوای تحت فشار (AF) خنك كرد. هر چه انتقال حرارت از سیم پیچهای ترانسفورماتور از طریق روغن به هوای خارج كارآمدتر باشد مقدار نامی بالاتری برای تركیب سیم پیچهای یك ترانسفورماتور قابل حصول خواهد بود. به طور نمونه تغییر از یك سیستم خنك كننده ONAN به ONAF و سپس به OFAF می‌تواند بهبودی در ظرفیت توان عبوری به اندازه 1 ،5/1 و 2 را نتیجه دهد.

بارهای نامتعادل : در شبكه‌های فشارضعیف اكثر وسائل مشتركین تكفاز می‌باشند و بنابراین گرایش دارند كه به طورغیر- یكسان بر روی فازهای منبع سه فاز توزیع شوند. به علاوه، در جایی كه فقط منابع تكفاز ایجاد شده‌اند، این امر می‌تواند باعث بارگذاری نامتعادل شود. كوچكترین ترانسفورماتورهای توزیع (MV/LV) در بعضی كشورها، واحدهای تكفاز می‌باشند. طرف اولیه ترانسفورماتور توزیع ممكن است بین فاز و زمین یا بین دو فاز خط MVمتصل شود. بنابراین، ولتاژ و جریان نامتعادل هر دو می‌توانند در مدارهای سه فاز MV ظاهر شوند. درجه نامتعادلی منتقل شده به سیستم MV همچنین وابسته به تركیب سیم‌پیچها ترانسفورماتورهای MV/LV می‌باشد، دو نوع از اتصال سیم‌پیچها در ترانسفورماتورهای توزیع سه فاز استفاده می‌شوند: مثلث/ ستاره (Dy) و یا ستاره/ زیگزاك (Yz)

سکوی ترانسفورماتورها: محل سکوی ترانسفورماتور بر روی پایه با توجه به فاصله مناسب ترانسفورماتور از خط جهت نصب کات اوت فیوز و برقگیر و نیز فاصله مناسب ترانسفورماتور از زمین و همچنین محاسبات مکانیکی ناشی از بارگذاری ترانسفورماتور بر روی پایه ها بدست می آید.جدول زیر مشخصات و ابعاد سکوی ترانسفورماتور برای ترانسفورماتورهای تا قدرت KVA400 با ولتاژ KV20 را نشان می دهد. در شکل نیز یک ترانس توزیع به همراه سکوی ترانس نشان داده شده است:

انواع تابلوها : تابلوی ایستاده قابل دسترسی از جلو- سلولی- تمام بسته دیواری كه خود این تابلو ها می توانند اصلی، نیمه اصلی و فرعی باشند.

تابلوی اصلی: در پست برق و بطرف فشار ضعیف ترانس متصل است.

تابلوی نیمه اصلی: اینگونه تابلوهای برق بلوك ساختمانی یا قسمت مستقلی از مجموعه را توزیع و ازتابلوی اصلی تغذیه می شود.

تابلوی فرعی: برای توزیع و كنترل سیستم برق خاصی مانند موتورخانه، روشنایی و غیره به كار می رود و از تابلوی اصلی تغذیه می شود. معمولا تابلوهای موتورخانه از نوع ایستاده و بقیه تابلوها از نوع توكار تمام بسته می باشد، در ساختمان لیستی تهیه شده كه شامل قطعات مكانیكی و الكتریكی داخلی تابلو می باشد. این لیست شامل ضخامت ورق، فریم تابلو، روبند، نوع رنگ كاری، جانقشه ای، یرق آلات، نوع تابلو (یك درب، دو درب، نرمال، اضطراری) اسم شركت سازنده تابلو، اسم تابلو، چراغ سیگنال (رنگ، تعداد، وات، نوع لامپ، فیوز) مشخصات فیوزهای داخل تابلو بعلاوه پایه فیوز، كلید مینیاتوری (تكفاز - سه فاز- ولتاژ قابل تحمل ) رله، كنتاكتور، كلید گردان (با مشخصات كامل ) مشخصات ترمینال، مشخصات شین فاز ، نول، مقره های پشت شین، نوع سیم كشی داخلی تابلو، نوع سیم كشی خط به تابلو، طریقه انتقال سیم در تابلو (ترانكینگ، استفاده از كمربند) استفاده از سیم یك تكه در تابلو، شماره گذاری خطوط روی ترمینال، استفاده از كابلشو. تمام این عناوین با مشخصات كامل می باشد. وجود این مشخصات باعث عمر بیشتر تابلو، خطر كمتر و تعویض آسانتر می شود.وجود سیم ارت در تابلوی برق ضروری و با رنگ سبز می باشد.خطوط R -S - T به تر تیب با رنگ زرد- قرمز- آبی - سیم نول با رنگ سیاه می باشد.در بعضی از تابلوها روی درب تابلوها یك سری كلید وجود دارد STRAT- STOP یا یك كلید گردان كه برای روشن و خاموش كردن روشنایی و یا موتور به كار می رود. برای تابلوها دو نوع نقشه می كشند:

1- رایزر دیاگرام كه مكان تابلو در آن قید شده است.

2- نقشه داخل تابلو (كه خطوط، فیوز و كلیدها در آن كشیده شده است).

تابلوها از لحاظ دیگری به انواع زیر تقسیم می شوند:

1- تابلوهای قدرت و فرمان فلزی

2- تابلوهای قدرت و فرمان با پوشش فلزی

3- تابلوهای قدرت و فرمان سلولی

4- تابلوهای قدرت و فرمان مونتاژ کارخانه

5- تابلوهای تمام بسته

6- تابلوهای تمام بسته ایستاده

7- تابلوهای ایستاده تمام بسته قابل دسترسی و فرمان از جلو

8- تابلوی ایستاده، تمام بسته، کشوئی تابلوی 33 کیلو ولت تابلوی 20 کیلو ولت 225 220 ارتفاع حداکثر(سانتی متر) 160 140 عرض حداکثر(سانتی متر) 160 140 عمق حداکثر (سانتی متر) به عنوان مثال ابعاد تابلوی فشار متوسط تمام بسته قابل دسترسی از جلو به صورت زیر است:

تابلوهای فشارضعیف: توزیع برق فشارضعیف شبکه مشترکین پست، همچنین تامین روشنائی عمومی معابر و خیابانها، بعلاوه تغذیه تابلوی کوچک روشنائی، پریز و هواکش برقی داخل پست توسط تابلوهای فشارضعیف انجام می گیرد. تابلوهای فشارضعیف پستهای زمینی شامل بخشهای اصلی بشرح زیر هستند:

1- سلول ورودی، شامل کلید اتوماتیک ورودی و دستگاههای اندازه گیری جریان و ولتاژ.

2- سلول روشنائی معابر،شامل مدارهای خروجی روشنائی خیابانها و کنتور اندازه گیری آن.

3- سلول (یا سلولهای) خروجی، شامل مدارهای خروجی مصرف کننده و مشترکین. تعداد مدارهای خروجی شبکه مصرف کننده بر حسب ظرفیت ترانسفورماتور و نیاز محل، بین 5 تا 10 مدار خروجی می باشد. سلول مربوط به روشنائی معابر در تابلوهای فشارضعیف می باید بصورت مستقل و قابل باز کردن از باقی سلولها درنظر گرفته شود و اتصال آن به سایر سلولها از طریق اتصال شینه ها مسی انجام گیرد. قطع و وصل کنتاکتور مدار اصلی روشنائی معابر توسط یک فتوسل صورت می پذیرد. این فتوسل در محل مناسبی روی دیوار بیرونی پست نصب می شود. ابعاد تابلوهای فشارضعیف ممکن است اندکی متفاوت باشند و بر حسب ظرفیت کلید اصلی تابلو تغییر نمایند. ابعاد در نظر گرفته شده دراین استاندارد برای سلولهای فشارضعیف (طول×ارتفاع) طبق مشخصات سازندگان معتبر داخلی برابر 800×2200 میلیمتر و عمق آنها نیز 800 میلیمتر در نظر گرفته شده است که برای کلیدهای کوچکتر از 2000 آمپر می تواند تا 600 میلیمتر برسد.

انواع پایه ها(تیرها):

1- پایه چوبی : این نوع پایه برای شبکه های فشار ضعیف و فشار متوسط تا اسپان (100) متر مناسب می باشد و معمولاً در کشورهایی که چوب فراوان باشد ، مقرون به صرف خواهد بود. سهولت در حمل و نقل و نصب به علت سبکی وزنشان مخصوصاً در مسیرهای ناهموار کوهستانی ، یکی دیگر از مزیت های پایه های چوبی نسبت به سایر پایه ها می باشد. از معایب پایه های چوبی پوسیدگی آنها مخصوصاً در نقاط مرطوب را می توان نام برد. برای جلوگیری از پوسیدگی و نفوذ رطوبت معمولاً پایه ها را با روغنهای مخصوص آغشته و اشباع می کنند ، پایه های چوبی را اگر از درخت کاج که دارای استحکام زیادی می باشد ، انتخاب می نمایندو مع الوصف نمی توان نیروهای کششی زیادی را به آنها اعمال نمود. بطور متوسط نیروی کششی که هر پایه ی چوبی می توان تحمل کند (300) کیلوگرم در نظر گرفته می شود.

2- پایه بتونی : این پایه ها به خاطر آرماتورهایی که در داخلشان است ، برخلاف پایه های چوبی می توانند دارای استحکام زیاد می باشند. پایه های بتونی برای تحمل کشش های مختلف ساخته می شوند. امروزه پایه های بتونی برای کشش های (1200-1000-800-600-400-200) کیلوگرم و برای ارتفاعهای (14-12-10-9-8-7) متر را می توان در بازارهای ایران تهیه نمود. بنابراین وقتی گفته می شود پایه (12-1000) یعنی پایه ای که ارتفاعش (12) متر است و می تواند نیروی کششی تا (1000) کیلوگرم ناشی از سیم ها را تحمل نماید. پایه های بتونی برای نقاط مرطوب به مراتب مناسب تر از پایه های چوبی می باشند. عمر این پایه ها نسبتاً زیاد می باشد اگرچه هزینه نگهداری ندارند ، ولی به علت سنگینی هزینه ی حمل و نقل و نصب آنها زیاد می گردد و عموماً برای نصب احتیاج به جرثقیل خواهد داشت.

3- پایه های فولادی : پایه ی فولادی نسبت به پایه چوبی این مزیت را دارد که اولاً در معرض حمله ی حشراتی مثل موریانه و نیز تحت تأثیر عوامل جوی مثل رطوبت قرار نمی گیرد. ثانیاً استحکام بیشتری می تواند داشته باشد. پایه فولادی نسبت به پایه بتونی این مزیت را دارد که ارتفاعش را به هر میزانی که مورد نیاز باشد ، می توان سفارش داد. مثلاً هنگام عبور خطوط هوایی الکتریکی از حریم راه آهن ، چون فاصله ی آزاد سیم ها مطابق استاندارد باید بزرگترین را دارا باشند ، لذا در طرفین خطوط راه آهن پایه های فولادی نصب می شوند. همچنین قابلیت انعطاف پذیری پایه ی فولادی بیشتر از پایه ی چوبی و پایه ی بتونی می باشد ، البته بهتر است که جهت بالا بردن عمر پایه های فولادی فلز مصرف شده به صورت گالوانیزه باشدو ضمناً از رنگ آمیزی نیز دریغ نشود.


نظرات مطلب


با من در تماس باشید

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستم

تماس با من